[ad_1]

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با جو بایدن (سمت چپ) هنوز معاون رئیس جمهور ایالات متحده است – عکس: رویترز
اگرچه این اقدام مثبتی تلقی می شود ، اما تحلیلگران گفتند که روابط میان دو کشور در کوتاه مدت بهبود نخواهد یافت.
“بدون شک ، این یک گام در مسیر درست است
در تاریخ 27 ژانویه ، ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور ، تصویب یک شروع جدید با پارلمان روسیه را ستود و تأکید کرد که این توافق پیشرفت مثبتی در کاهش تنش های جهانی خواهد بود.
بر اساس بیانیه ای که روسیه و ایالات متحده در تاریخ 27 ژانویه به طور مشترک منتشر کردند ، هر کشور به اعمال روش های باقیمانده برای تمدید شروع جدید برای 5 سال دیگر ادامه خواهد داد. این تعهد در اولین تماس تلفنی بین بایدن و پوتین انجام شد.
آمریکا قلعه می خواهد روسیه را متوقف کنید؟
تجدید پیمان جدید START می تواند جهان را از یک مسابقه تسلیحاتی بین دو قدرت هسته ای پیشرو جهان نجات دهد. نتایج تماس تلفنی تعجب آور تلقی نمی شود و به سختی می تواند مسائل حل نشده ای را در روابط بین روسیه و ایالات متحده حل کند.
بیانیه کرملین (روسیه) و کاخ سفید (ایالات متحده) تفاوت روشنی را نشان می دهد. دولت بایدن برای روسیه تا حدی شبیه چین است: مسکو هم “شریک” و هم “شی” واشنگتن است.
در حالی که طرف روسی از گسترش استارت جدید استقبال می کرد ، تمایل خود را برای همکاری در بسیاری از زمینه ها مانند بیماری همه گیر COVID-19 ، اقتصاد و تجارت ابراز داشت ، طرف آمریکایی هوشیاری خود را نشان داد. کاخ سفید در بیانیه ای گفت: “رئیس جمهور در تلگراف به صراحت گفته است كه آمریكا در پاسخ به اقدامات روسیه كه به آمریكا و متحدانش آسیب می رساند ، برای محافظت از منافع ملی قاطعانه عمل خواهد كرد.”
به گفته یک مقام آمریکایی ، که خواست نامش فاش نشود ، زیرا صلاحیت گفتگو با رسانه ها را ندارد ، طرف روسی هفته گذشته ، بلافاصله پس از روی کار آمدن آقای بایدن ، تماس تلفنی را فعالانه ارائه داد. با این حال ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده اولین درخواست خود را از متحدان اروپایی مانند انگلیس ، فرانسه و آلمان می کند.
به گزارش آسوشیتدپرس ، رئیس جمهور بایدن با دعوت مجدد از دبیرکل ناتو ، جنس استولتنبرگ ، بر تعهدات ایالات متحده در حمایت از ناتو به عنوان “قلعه روسیه” تأکید کرد.
به گزارش AP ، این جزئیات ، به علاوه مکالمه تلفنی که اخیراً انجام شد ، نشان می دهد که دولت بایدن بهبود روابط با روسیه را از اولویت های اصلی نمی داند. با این حال ، آژانس خبری ایالات متحده همچنین گفت که آقای بایدن از تشدید تنش با روسیه جلوگیری خواهد کرد ، اما مایل است وضعیت موجود را حفظ کند.
AP نوشت: “در زمینه کار داخلی زیاد و مشکلات مربوط به ایران ، چین ممکن است با آن روبرو شود ، رئیس جمهور بایدن نمی خواهد مستقیماً با روسیه روبرو شود.”
عامل اروپا ، چین
روابط اروپا با روسیه و روسیه و چین می تواند بر سرعت بهبود روابط روسیه و آمریکا تأثیر بگذارد. تام فودی ، نویسنده ، در مورد رادیو روسیه امروز روسیه گفت که فشارهای مداوم دولت بایدن بر مسکو فقط روسیه و چین را به هم فشار می دهد.
در واقع ، روابط روسیه و چین در چهار سال گذشته به اوج جدیدی رسیده است ، زیرا هر دو کشور با فشار ایالات متحده روبرو هستند. آقای فاودی گفت: “روابط دیپلماتیک ، اقتصادی و سیاسی با این ذهنیت که” دشمن دشمن دوست من است “بهبود می یابد.
نوع نگاه اروپا به ایالات متحده و دولت بایدن نیز متفاوت از چهار سال پیش است. دو دانشمند به نام های ایوان کراستف و مارک لئونارد نوشتند: “اگرچه اکثریت اروپاییان پیروزی آقای بایدن را تبریک می گویند ، اما آنها معتقد نیستند که او می تواند دوباره آمریکا را به یک رهبر جهانی تبدیل کند.”
نگرش دولت بایدن نسبت به پروژه خط لوله انتقال گاز Nord Stream 2 ، که روسیه و دیگر کشورهای اروپایی را به یکدیگر متصل می کند ، می تواند روی نگرش اروپا نسبت به ایالات متحده تأثیر بگذارد.
در زمان رئیس جمهور پیشین دونالد ترامپ ، ایالات متحده بارها اعتراض و تهدید به مجازات کشورهای درگیر در ساخت جریان نورد 2 کرده و به اروپا هشدار داده است که وابستگی انرژی به روسیه می تواند عواقب جدی داشته باشد. با این حال ، اروپا که مستقیماً آلمان بود ، به “مداخله آمریکا” اعتراض کرد ، که منجر به تنش بین دو کشور اقیانوس اطلس شد.
رئیس جمهور بایدن قول داده است که روابط متحد از جمله با اروپا را بازیابی کند. اما اخیراً رئیس جمهور جدید آمریکا آن را “پروژه ای بد” برای اروپا خواند و تحریم های دوران ترامپ را در نظر گرفت.
استارت جدید در سال 2010 امضا شد و در سال 2011 به اجرا درآمد. در آن ایالات متحده و روسیه مجاز به پشتیبانی بیش از 700 موشک بالستیک قاره پیما (ICBM و SLBM) و بمب افکن های استراتژیک نیستند. این پیمان همچنین تعداد کلاهک های هسته ای در هر طرف را به بیش از 1500 مورد و تعداد پرتابگرهای ICBM و SLBM را به کمتر از 800 عدد محدود می کند.
[ad_2]