[ad_1]

بازدید کنندگان یک مدل قطار سریع السیر ساخت چین را در نمایشگاه قطارهای سریع السیر در کوالالامپور ، مالزی در 16 ژانویه 2017 مشاهده می کنند – عکس XINHUA
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، این یک پروژه ریلی سریع السیر 350 کیلومتری است که انتظار می رود زمان سفر بین سنگاپور و کوالالامپور پایتخت مالزی را از بیش از 4 ساعت به حدود 90 دقیقه کاهش دهد.
مالزی و سنگاپور توافق نامه ای برای ساخت این خط آهن سریع السیر در سال 2016 امضا کردند. با این حال ، سرنوشت پروژه پس از انتخاب مجدد ماهاتیر محمد دو سال بعد مشخص نیست.
آقای ماهاتیر گفت که وی می خواهد پس از بررسی مجموعه ای از پروژه های توسعه زیرساخت های مورد تأیید دولت قبلی برای کاهش بار بدهی عمومی ، این پروژه را لغو کند.
سپس ساخت پروژه به درخواست طرف مالزی به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمد و طرح بهره برداری از این پروژه به سال 2031 موکول شد.
با این حال ، این پروژه پس از پایان مهلت رسیدن به توافق بین دو دولت در تاریخ 31 دسامبر ، رسماً خاتمه یافت. دو طرف نتوانستند در مورد تغییر در پروژه پیشنهادی طرف مالزی به توافق برسند.
در بیانیه مشترک محی الدین یاسین نخست وزیر فعلی مالزی و لی هاین لانگ نخست وزیر سنگاپور درباره لغو این پروژه آمده است: “به دلیل تأثیر اپیدمی COVID-19 بر اقتصاد مالزی ، دولت مالزی تغییرات زیادی را پیشنهاد داده است.” پروژه راه آهن سریع السیر
در ادامه بیانیه آمده است: “با این حال ، هر دو دولت مذاکرات زیادی درباره این تغییرات انجام داده اند و تاکنون نتوانسته اند به اجماع برسند.”
بر اساس این توافق نامه ، مالزی باید سنگاپور را برای پروژه لغو شده بازپرداخت کند. وزیر حمل و نقل سنگاپور در اظهارات خود این موضوع را تأیید کرد ، اما مبلغی را که مالزی باید جبران کند مشخص نکرد.
ماهاتیر نخست وزیر پیشین گفت در صورت لغو پروژه مالزی ممکن است تا 500 میلیون رینگیت (125.7 میلیون دلار) غرامت بپردازد.
ماهاتیر همچنین تخمین می زند که هزینه اجرای پروژه راه آهن سریع السیر از بودجه سال 2018 مالزی حدود 110 میلیارد رینگیت (27 میلیارد دلار) باشد.

G. KIM TAI
[ad_2]